U gebruikt een verouderde browser. Om die reden werkt deze site wellicht niet naar behoren.Direct naar hoofdinhoud

Jubileum 2010

In 2010 vierde Stichting Zonneweelde haar 75-jarige bestaan. In dit kader werd opdracht gegeven tot de productie van twee boeken en een dvd. Het eerste boek en de dvd werden geproduceerd in samenwerking met de koepel van migrantenkerken in Nederland: SKIN te Amersfoort. Het tweede boek betrof een geschiedschrijving van de stichting.

Verbeelden en gelijken

Op initiatief van Stichting Zonneweelde werd op 4 september 2010 het boek ‘Verbeelden en gelijken: Niet-westerse migranten en hun kerken veertig keer in beeld’ gepresenteerd. Het boek toont veertig platen uit heden en verleden. Niet eerder werkten in Nederland meer dan tien beeldende kunstenaars van niet-westerse origine samen in één project. Uitgever van het boek is Boekencentrum te Zoetermeer.

Niet-westerse migranten zijn al vele eeuwen in Nederland aanwezig, te beginnen met Armeniërs, die vanaf de zeventiende eeuw arriveerden. Het geloof vormt voor deze migranten traditioneel een belangrijke bindende factor. Dat geloof uit zich onder meer in kunst. De afgelopen jaren zijn wel inventarisaties gemaakt van de verschillende geloofsgemeenschappen onder niet-westerse migranten, maar niet van hun kunst.

De hedendaagse kunstenaars die aan het boek meewerkten zijn: Zhanhong Liao (China), Demianus W. Koerni (Papua), Marcus Panahi (Iran), Mayid Ebrahimi (Iran), Qassim Alsaedy (Irak), Hoshyar Saeed Rasheed (Koerdistan, Irak), Jihad Abousleiman (Libanon), Betehadeso (Betty) K.B. Badima (Ethiopië), Avantia M.A. Damberg (Antillen) en Iris Kensmil (Suriname). Daarnaast werkten twee groepen kunstenaars mee, die ieder een plaat inbrachten.

Presentatie

Het eerste exemplaar van ‘Verbeelden en gelijken’ werd op 4 september 2010 door stichtingsvoorzitter prof.dr. Jan .A.B. Jongeneel overhandigd aan mw.drs. Kathleen Ferrier, op dat moment lid van de Tweede Kamer namens het CDA, en aan mw. Maartje Bonda, secretaris van Stichting Zonneweelde. De uitreiking vond plaats in In de Driehoek te Utrecht.

Bij deze gelegenheid hield mw.ds Folly Hemrica een lezing over niet-westerse kunst in Nederlandse detentiecentra, terwijl ir. Anmar Hayali vertelde over de inbreng van SKIN. Ook kwamen de kunstenaars, voor zover aanwezig, aan bod.

Prof.dr. Jan Jongeneel (midden) met zes kunstenaars

Veelkleurig getuigen

Ds. Zeth C.M. Mustamu, predikant van de Molukse Evangelische Kerk, startte in 2010 het SKIN-koor en werd zijn eerste dirigent. Het eerste optreden vond plaats tijdens Pinksteren 2010 te Biddinghuizen bij de herdenking van de eerste wereldwijde zendingsconferentie (Edinburgh 1910). Bij die gelegenheid werd ook de dvd ‘Veelkleurig getuigen’ gepresenteerd. Deze dvd werd geproduceerd door studenten van de media opleiding Journalistiek en Communicatie van de Christelijke Hogeschool Ede.

Op de dvd met een duur van 67,52 minuten staan negentien producties. Zij bestaan uit afzonderlijk te bekijken video-opnamen, waarin de diverse aspecten van muziek bij de niet-westerse migranten en hun gemeenschappen aan de orde komen. De negentien liederen worden gezongen door het SKIN-koor (met leden uit diverse migrantengroepen) en door locale (of categoriale) koren uit Twello, Amsterdam, Capelle/Krimpen aan de IJssel, Almelo, Lunteren, Badhoevedorp en Rotterdam.